Procedura recenzowania
Procedura recenzowania
Szczegółowe procedury recenzowania:
- Czasopisma Naukowego (wydawnictwo ciągłe) oraz materiałów pokonferencyjnych (wydawnictwo zwarte),
- podręcznika, skryptu uczelnianego, monografii lub innej formy pomocy dydaktycznej dla studentów (forma zwarta).
Procedura recenzowania Czasopisma Naukowego (wydawnictwo ciągłe) oraz materiałów pokonferencyjnych (wydawnictwo zwarte)
- Teksty nadsyłane do publikacji są poddawane wstępnej ocenie przez Zespół Redakcyjny (redaktorów tematycznych).
- Teksty, które zostają wstępnie przyjęte, są przekazywane do dwóch niezależnych recenzentów spoza Uczelni. Wyboru recenzentów dokonuje Redaktor naczelny w porozumieniu z Redaktorem tematycznym. Kryterium doboru recenzentów krajowych i zagranicznych jest ich kompetencja, potwierdzona znaczącym dorobkiem naukowym w danej dziedzinie.
- W przypadku tekstów powstałych w języku obcym, co najmniej jeden z recenzentów jest afiliowany w instytucji zagranicznej innej niż narodowość autora pracy.
- Redakcja przyjmuje zasadę „double-blind review proces” (autorzy i recenzenci nie znają swoich tożsamości). Tylko w uzasadnionych – każdorazowo umotywowanych na piśmie – przypadkach Redakcja stosuje inne rozwiązanie, o którym w pkt. 5.
- Recenzenci podpisują oświadczenie o nie występowaniu konfliktu interesów tj.:
- nie są członkami Redakcji czasopisma naukowego Scientific Journal Bielsko-Biala School of Finanace and Law,
- nie są afiliowani przy tej samej placówce, z której pochodzą autorzy,
- nie pozostają względem autorów w zależności służbowej,
- w ciągu ostatnich dwóch lat poprzedzających przygotowanie recenzji nie pozostawali względem autorów w bezpośredniej współpracy naukowej,
- nie pozostają względem autorów w bezpośrednich relacjach osobistych (pokrewieństwo, związki prawne, konflikt). W przypadku, gdy grono specjalistów z danej dziedziny jest bardzo wąskie, może wystąpić odstępstwo od zasad zapisanych w punktach b-e.
- posiadają co najmniej stopień doktora oraz odpowiedni dorobek naukowy w danej dziedzinie,
- Redakcja przekazuje potencjalnemu recenzentowi opis publikacji (tytuł, ilość stron, streszczenie tekstu) oraz termin realizacji recenzji, pozostawiając swobodę podjęcia decyzji o przyjęciu lub odrzuceniu tekstu do recenzji.
- W przypadku przyjęcia tekstu do recenzji Redakcja przesyła tekst z usuniętymi danymi identyfikującymi autora publikacji (imię i nazwisko autora/autorów artykułu oraz reprezentowany ośrodek naukowy) wraz z formularzem recenzji. Recenzja musi mieć formę pisemną i kończyć się jednoznacznym wnioskiem co do dopuszczenia artykułu do publikacji lub jego odrzucenia. Recenzenci są zobowiązani w trakcie procesu recenzowania do zachowania poufności na temat recenzowanego tekstu oraz nie wykorzystywania wiedzy na jego temat przed jego publikacją.
- W procesie oceny przez recenzentów artykuł może uzyskać jedną z czterech kwalifikacji:
- Kwalifikacja do druku w obecnej postaci,
- Kwalifikacja do druku po uwzględnieniu uwag,
- Kwalifikacja do druku po uwzględnieniu uwag i akceptacji ponownej recenzenta,
- Brak kwalifikacji do publikacji.
- Recenzent przekazuje wykonaną recenzję do Redakcji:
- w formie elektronicznej na adres e-mail Redakcji podany w formularzu,
- w postaci papierowej z własnoręcznym podpisem, którą Redakcja przechowuje przez okres 5 lat.
- Redakcja nie przyjmie recenzji niespełniających merytorycznych i formalnych wymagań recenzji naukowej (zdawkowych pochwał lub nieumotywowanych opinii krytycznych, pozbawionych logicznego powiązania między treścią a ostateczną oceną).
- W przypadku uzyskania przez artykuł kwalifikacji o której mowa w pkt. 8.b lub 8.c, artykuł wraz z uwagami recenzenta zostaje przesłany do autora celem ich uwzględnienia. Oceny zgodności naniesionych poprawek dokonuje Redaktor tematyczny (pkt. 8.b) lub recenzent (pkt. 8.c.).
- Po zaakceptowaniu poprawek wg właściwej ścieżki postępowania artykuły kierowane są redaktorów językowych oraz statystycznego.
- Nadanie artykułowi negatywnej kwalifikacji do publikacji powoduje odrzucenie artykułu i poinformowanie o tym autora. Negatywne recenzje podlegają archiwizacji u Sekretarza redakcji.
- W przypadku gdy autor tekstu nie zgadza się z opinią recenzenta, ma prawo do ustosunkowania się do niej wobec Redakcji. Decyzję o publikacji tekstu podejmuje Redaktor Naczelny w porozumieniu z Zespołem Redakcyjnym.
- Raz w roku Redakcja Wydawnictw WSFiP zamieszcza na swojej stronie internetowej aktualną listę recenzentów, z którymi współpracuje.
- Zasady kwalifikowania lub odrzucania publikacji oraz formularz recenzencki są podane do publicznej wiadomości na stronie internetowej Czasopisma Naukowego (Scientific Journal).
- Artykuły odrzucone przez recenzentów są archiwizowane w Redakcji Wydawnictw WSFiP przez okres 5 lat.
Procedura recenzowania artykułów naukowych do Czasopisma Naukowego - Scientific Journal Bielsko-Biala School of Finanace and Law, wydawanego przez Wyższą Szkołę Finansów i Prawa w Bielsku-Białej, jest zgodna z wytycznymi Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Procedura recenzowania podręcznika, skryptu uczelnianego, monografii lub innej formy pomocy dydaktycznej dla studentów (forma zwarta)
- Autor monografii składa wniosek do Wydawnictwa na ręce Sekretarza o wydanie podręcznika, skryptu uczelnianego, monografii lub innej formy pomocy dydaktycznej dla studentów ("wniosek o wydanie monografii.doc", zwanych dalej publikacją.
- Wniosek wstępnie zaakceptowany przez Redaktora naczelnego wymaga akceptacji zakresu tematycznego przez Komitet Redakcyjny,
- Rada Wydziału lub Dziekan Wydziału proponuje Recenzenta (Recenzentów). W przypadku monografii, podręczników akademickich, prac zbiorowych wymagana jest przynajmniej jedna recenzja zewnętrzna. Ostateczną decyzję w tej sprawie wydaje Rektor.
- Recenzentem może być zewnętrzny samodzielny pracownik naukowy z danej dziedziny a w szczególnych przypadkach i za zgodą Rektora wybitny ekspert z danej dziedziny ze stopniem naukowym co najmniej doktora. Kryterium doboru recenzentów krajowych i zagranicznych jest ich kompetencja, potwierdzona znaczącym dorobkiem naukowym w danej dziedzinie.
- Redaktor naczelny poprzez Sekretarza Wydawnictwa kieruje ofertę (z podaniem tytułu podręcznika, skryptu uczelnianego, monografii lub innej formy pomocy dydaktycznej dla studentów) wykonania recenzji wraz z propozycją umowy i wynagrodzenia uzgodnionego z Dyrektorem Generalnym. Po uzyskaniu zgody recenzenta, Sekretarz redakcji sporządza umowę.
- Recenzja jest pisemna i zawiera jednoznaczny wniosek co do dopuszczenia lub odrzucenia podręcznika, skryptu uczelnianego, monografii lub innej formy pomocy dydaktycznej dla studentów do publikacji.
- Recenzowana praca może uzyskać jedną z czterech kwalifikacji:
- do druku w obecnej postaci,
- do druku po uwzględnieniu uwag,
- do druku po uwzględnieniu uwag i akceptacji ponownej recenzenta,
- Brak kwalifikacji do publikacji.
- W przypadku uzyskania kwalifikacji o której mowa w pkt. 7.b lub 7.c, recenzowana praca wraz z uwagami recenzenta zostaje przesłana do autora. Oceny zgodności naniesionych poprawek dokonuje redaktor tematyczny (pkt. 7. b) lub recenzent (pkt. 7.c.).
- Nadanie recenzowanej pracy negatywnej kwalifikacji do publikacji powoduje jej odrzucenie jej i poinformowanie o tym autora. Negatywne recenzje podlegają archiwizacji u Sekretarza redakcji.
- Po zaakceptowaniu poprawek wg właściwej ścieżki postępowania praca kierowana jest do redaktora językowego oraz statystycznego.
- Po naniesieniu korekt praca kierowana jest do składu technicznego.